Η έκφραση «Φόβος, αβεβαιότητα και αμφιβολία» (FUD) περιγράφει την πράξη διάδοσης αμφισβητήσιμων ή ψευδών πληροφοριών. Aυτές, σχετίζονται με μια επιχείρηση, μια εκκίνηση ή ένα πρόγραμμα κρυπτονομίσματος. Ο όρος χρησιμοποιείται επίσης για να περιγράψει ένα σύνολο αρνητικών συναισθημάτων που εξαπλώνεται γύρω από traders και επενδυτές, όταν βγαίνουν άσχημα νέα ή όταν η αγορά παρουσιάζει μια ισχυρή πτωτική τάση.
Τι είναι το Fear Uncertainty Doubt ( FUD) ;
Η παραδοσιακή έννοια του FUD σχετίζεται με μια κακόβουλη στρατηγική μάρκετινγκ. Περιλαμβάνει τη διάδοση αρνητικών πληροφοριών σχετικά με τους ανταγωνιστές μιας συγκεκριμένης εταιρείας. Τελικός στόχος, να υπονομεύσει την αξιοπιστία τους. Η ιδέα είναι να προκαλέσουν δυσμενείς απόψεις και εικασίες σχετικά με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες ανταγωνιστικών επιχειρήσεων. Έτσι ώστε, οι πελάτες να χάσουν την εμπιστοσύνη τους.
Αν και το FUD θεωρείται ως ανήθικη πρακτική, είναι αρκετά συχνό στον επιχειρηματικό χώρο. Πολλές καθιερωμένες εταιρείες προσπαθούν να διαδώσουν το FUD σχετικά με τους ανταγωνιστές τους. Σκοπός τους, η διατήρηση των πελατών τους ή να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Για παράδειγμα, μια μεγάλη εταιρεία μπορεί να αποθαρρύνει τους πελάτες από την επιλογή προϊόντων διαφορετικών από τη δική της, διαδίδοντας αμφισβητήσιμα δεδομένα σχετικά με τις εναλλακτικές λύσεις που διατίθενται στην αγορά.
Με άλλα λόγια, το FUD είναι μια στρατηγική που δεν λαμβάνει υπόψη την πραγματική αξία των προϊόντων ή των υπηρεσιών. Συνίσταται στη διάδοση ενός αρνητικού αισθήματος ανεξάρτητα από τεχνικά πλεονεκτήματα, χρηστικότητα ή ποιότητα. Ουσιαστικά, στοχεύει στα συναισθήματα των πελατών – και κυρίως τον φόβο.
Η έκφραση «Φόβος, αβεβαιότητα και αμφιβολία» χρονολογείται από τη δεκαετία του 1920. Η σύντομη έκδοσή της «FUD», άρχισε να χρησιμοποιείται εκτενώς γύρω στο 1975. Ένα γνωστό παράδειγμα του FUD συνέβη όταν ο Gene Amdahl έφυγε από την IBM για να ιδρύσει τη δική του εταιρεία, οδηγώντας τον να γίνει στόχος του FUD. O Amdahl θεωρείται το πρώτο άτομο που περιγράφει τις στρατηγικές FUD στη βιομηχανία υπολογιστών.
Φόβος για απώλεια (FOMO)
Το FOMO είναι το αρκτικόλεξο του “Fear Of Missing Out”. Η ιδέα περιγράφηκε για πρώτη φορά το 2000 από τον Dr Dan Herman, σε μια ακαδημαϊκή εργασία με τίτλο «The Journal of Brand Management». Ωστόσο, το ακρωνύμιο FOMO επινοήθηκε δύο χρόνια αργότερα από τον Patrick McGinnis σε ένα κομμάτι γνωμοδότησης. Δημοσιεύθηκε το 2004 στο αμερικανικό περιοδικό «The Harbus».
Η ιδέα αναφέρεται στο αίσθημα άγχους ή στην ιδέα ότι άλλοι άνθρωποι μοιράζονται μια θετική ή μοναδική εμπειρία ενώ εσείς οι ίδιοι χάνετε. Είναι ένα φαινόμενο που είναι αρκετά διαδεδομένο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι τροφοδοσίες άλλων επισημαίνουν και τονίζουν τα θετικά μέρη της ζωής τους, οδηγώντας τον αναγνώστη να αισθάνεται λυπημένος ή ανεπαρκής με τις δικές του εμπειρίες.
Στο πλαίσιο των χρηματοπιστωτικών αγορών και των συναλλαγών, η FOMO αναφέρεται στον φόβο που αισθάνεται ένας trader ή επενδυτής χάνοντας μια πιθανώς επικερδή επενδυτική ή εμπορική ευκαιρία. Η αίσθηση FOMO είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη όταν ένα περιουσιακό στοιχείο αυξάνεται σημαντικά σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό έχει τη δυνατότητα για ένα άτομο (και την κοινότητα της αγοράς στο σύνολό του) να λαμβάνει αποφάσεις στην αγορά με βάση το συναίσθημα (τον φόβο της απώλειας) αντί της λογικής και του συλλογισμού. Είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο για τον ανειδίκευτο επενδυτή λιανικής. Μπορεί συχνά να οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου οι συναλλαγές γίνονται για ένα περιουσιακό στοιχείο που είναι υπερτιμημένο, που συνεπάγεται πολύ μεγαλύτερους κινδύνους οικονομικών ζημιών.
Αποποίηση ευθύνης: Το παρόν υλικό δεν περιέχει και δεν πρέπει να ερμηνεύεται ως περιέχον επενδυτική συμβουλή, επενδυτικές συστάσεις, προσφορά ή προσέλκυση για συναλλαγές σε χρηματοοικονομικά μέσα. Λάβετε υπόψη ότι αυτή η ανάλυση συναλλαγών δεν αποτελεί αξιόπιστο δείκτη για τυχόν τρέχουσες ή μελλοντικές επιδόσεις, καθώς οι συνθήκες ενδέχεται να αλλάξουν με την πάροδο του χρόνου. Πριν λάβετε οποιεσδήποτε επενδυτικές αποφάσεις, θα πρέπει να ζητήσετε συμβουλές από ανεξάρτητους πιστοποιημένους χρηματοοικονομικούς συμβούλους για να βεβαιωθείτε ότι κατανοείτε τους κινδύνους. ΠΡΟΣΟΧΗ στην μεταβλητότητα των τιμών των Κρυπτονομισμάτων και στις συναλλαγές CFD καθώς υπάρχουν κίνδυνοι για απώλειες των κεφαλαίων σας.